Een agressie protocol is onmisbaar voor iedere organisatie die de veiligheid en gezondheid van zijn medewerkers belangrijk vindt. SAT adviseert om jaarlijks het agressie beleid te evalueren en waar nodig verbeteringen in het agressie protocol aan te brengen.
In een agressie protocol staan maatregelen en procedures vermeld die agressie van klanten en bezoekers kunnen voorkomen of reduceren. Het is een leidraad voor leidinggevenden en medewerkers hoe te handelen bij diverse voorkomende situaties. Het agressie protocol maakt duidelijk wie tijdens en na een agressie-incident verantwoordelijk is voor een bepaalde actie en wie op welk moment moet worden gewaarschuwd. Bovendien wordt de procedure voor opvang en nazorg van slachtoffers van een agressie incident beschreven.
Ook de gedragsregels en huisregels voor bezoekers en klanten worden in het agressie protocol opgenomen. Er staat in beschreven hoe je een klant duidelijk maakt dat de grens is overschreden.
Een agressie protocol biedt uw organisatie de mogelijkheid om in de dagelijkse praktijk beter om te gaan me agressie en geweld. Het geeft geen garantie dat agressie altijd kan worden voorkomen, maar levert wel een belangrijke bijdrage aan het terugdringen van de risico’s. Het regelmatig volgen van een agressie training draagt daar aan bij.